donderdag 17 maart 2011

Dag 4 - St. Patrick's Day



Vanochtend heerlijk geen stress met bed uitkomen al ben ik er wel achter dat na een uur de locale Hilton wekker “uit” drukken het apparaat gewoon helemaal zijn mond houdt. Thuis is dat gelukkig niet het geval, anders waren er hier en daar nog wel enkele ongelukken gebeurd. Toch heeft het wel wat dat Starbucks ontbijt tasje, het voelt als een lunchpakketje maar is allemaal wel lekker. Natuurlijk kan ik ook het restaurant in, maar dat kost veel meer tijd en ik ben natuurlijk een echte Nederlander, hier heb ik al voor betaald. En in de lobby van het hotel raak je soms nog eens in gesprek met iemand en dat is ook niet onaardig. Iedereen kent Nederland hier in ieder geval wel (althans de mensen waarmee ik gesproken heb). Iemand had een vriend in “that cheese town”. Toen ik Alkmaar riep bleek ik geslaagd te zijn als echte Nederlander. Ook al heb ik mijn rode schoenen vandaag niet aan, een dame uit het andere eind van de US moest toch wel even kwijt: “Oh I like your boots”. Vriendelijk zijn ze allemaal hier.


Elke ochtend als ik op stap ga kom ik elke keer weer dezelfde bedelaar tegen. Het stikt er trouwens van in deze stad. Op elke hoek van de straat staat er wel een dakloze met een lege Starbucks beker in zijn of haar hand. Ik denk dat het loont. Hoewel ik natuurlijk best wat kan missen volg ik maar de instructies die de vorige burgemeester in Rotterdam uitvaardigde over het wel of niet iets geven aan bedelaars. Je kan het beter niet doen.

De zon schijnt, want er zijn nauwelijks wolken aan de hemel, maar dat maakt het wel koud. Het is hier ca 50 graden Fahrenheit, dus dat is niet echt warm. Dus dan maar sjaaltje om, echter hiermee wel realiserend dat ik op deze manier nog meer aan de verwachting van een inwoner van San Francisco ga voldoen. Even later is dan ook het aan mij naar de weg vragen door Amerikanen het gevolg. Echter ik weet de beide dames nog te helpen ook, maar vertel dat ik niet van hier ben maar uit Nederland. “Nog erger” zie ik beide toch wel conservatieve dames denken, maar enfin zij zijn geholpen en ik heb weer een binnenpretje.


Het koude maar mooie weer is prachtig voor de foto’s. Maar eerst moest er nog even verder geshopt worden. Onder andere weer even wat Rhodia papier inslaan. De echte kenner weet dat je vulpen op dit papier het best tot zijn recht komt. Mooie oranje omslagen om de blocknotes en zo mooi glad papier. De Apple Store wordt (eigenlijk wel elke dag) weer met een bezoek vereerd en die nieuwe Nano

had al sowieso een grote aantrekkingskracht op mij, maar nu - met die gunstige dollarkoers - kon ik de verleiding toch niet langer weerstaan. En ik blijf nog steeds met al mijn aankopen beneden de 430 euro, die de Nederlandse douane als limiet stelt voor belastingvrije invoer van buiten de EG. Dus nu maar een beetje rustig aan doen dan. De veroveringen worden even in het hotel afgeworpen en dan eerst maar even lunchen, wat mensen bellen nu het nog kan, want iets later en iedereen in Nederland ligt op bed.




Na de lunch besluit ik om toch ook maar Lombard Street te gaan bekijken. Misschien wel de beroemdste straat van San Francisco. Een straat met alleen maar haarspeldbochten. Ik weet dat de cable car die naar Fisherman’s Warf gaat er langs komt, dus dat wordt het vervoermiddel. Echter ik blijk op de verkeerde tram gestapt te zijn. Er gaan er twee vanaf Powell Street en deze komt ook wel langs Lombard Street, echter stopt aan de onderkant en dan ook nog eens een stuk weg van het haarspeldbocht stukje.

Dus ik ga weer klimmen en inmiddels is het al niet meer koud en door het klimmen wordt het steeds warmer. De auto’s mogen hier alleen nog maar 90 graden op de stoep worden geparkeerd en op gedeelte waar ze nog wel normaal mogen parkeren zet haast iedereen zijn voorwielen schuin tegen de stoeprand als een extra veiligheid dat de auto niet zelfstandig de afdaling van de berg gaat inzetten. Voordat ik bij de voet van het echte stukje Lombard Street ben heb ik al de nodige meters afgelegd, in verticale richting dan wel te verstaan. De haarspeldbochten is mooi stukje vakwerk waar auto’s heel goed over naar beneden kunnen komen. Het is wel eenrichtingsverkeer (alleen naar beneden) dus dat maakt alles wat gemakkelijker. Boven aan gekomen word ik ook nog eens getrakteerd op fantastische vergezichten en met een goed staande zon (veelal achter mij) is het mooi plaatjes schieten. Ik heb er dan ook weer haast 150 stuks bijgezet vandaag.



What went up, must come down zullen we maar zeggen en de afdeling naar de Fisherman’s Warf wordt ingezet. Mooi uitzicht op Alcatraz. De camera staat amper stil. Beneden aangekomen loop ik wat rond en vind het eind / begin punt van de tramlijn F. Op deze lijn rijden alleen maar oude tramstellen met onder andere de eerder vermelde tramstellen uit Milaan. Voor 2 dollar brengt die mij weer naar Ferry Buiding. Daar maar even aan de koffie, free internet en een croissant.

Energie genoeg om Market Street weer af te lopen richting het hotel en even al die mooie hoge gebouwen van het Financial District op de gevoelige chip vast te leggen. Ik krijg het steeds beter naar mijn zin in deze stad, maar realiseer mij dat het morgen alweer koffertje pakken geblazen is.

Eerst maar even inchecken. Het hotel heeft er specifiek 2 PC’s voor neergezet in de lobby. Deze zijn met name bedoeld om in te checken. Alleen ik krijg niet de mogelijkheid mijn stoel te wijzigen en dus ook niet om te upgraden naar Economy Comfort. Ik zit op 17B en dat is weer tussen twee buren in. Waarom geven ze toch niet even de gegevens van die buren gelijk door. Misschien zijn het wel leuke mensen en is er geen reden om naar een andere stoel om te zien. Maar zo ver is het nog niet. Ook niet om weer zo’n mooie vierkante code naar je iPhone te laten sturen en die overal te laten scannen.

Nee een op letter formaat afgedrukt incheck formulier met dus eigenlijk die verkeerde stoel. Morgen maar op het vliegveld proberen om nog te upgraden. Dat is mij uit New York ook al eerder gelukt. Nog een reden om morgen goed op tijd op het vliegveld te zijn. En volgens mijn buren uit Rotterdam is daar ook een Apple Store. Je weet maar nooit wat je daar weer vindt.

En als uitsmijter nog enkele filmpjes:

Filmpje1

Filmpje2

Fimpje3

Filmpje4

Filmpje5

Filmpje6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten